Lyra

dvoupásmová stojanová reprosoustava

Lyra je velmi unikátní dvoupásmovou reprosoustavou, která má nový druh vysokofrekvenčního reproduktoru v kombinaci se speciálním hornovým systémem doplněným o dva středobasové reproduktory s magnesiovou membránou. To vše je v celohliníkové ozvučnici s bassreflexem vzadu.

Reprosoustavy jsou posledním komponentem v reprodukčním řetězci. O důležitosti reprosoustav v reprodukčním řetězci uslyšíte mnoho různých názorů od všemožných guruů z celého světa. Většina se bude přiklánět k faktu, že reprosoustavy nemají příliš dobré výsledky měření. Všechny mají poměrné vysoké harmonické zkreslení, omezenou šířku pásma a frekvenční nelinearitu. Toto jsou snadno měřitelné parametry, které dokáží změřit i amatéři. Dalšími, stejně důležitými, parametry jsou směrovost, ukládání energie, časové uspořádání a tyto jsou diskutovány znalci a lidmi z marketingu a vyžadují vyšší úroveň vybavení a znalostí. Parametry jako poměr signál šum (ano, reprosoustavy mají signál/šum), breakup chování, difrakční interference a další jsou diskutovány jen mezi lidmi s opravdovými zkušenostmi a znalostmi K jejich změření potřebujete speciální přípravky a vybavení, které je obvykle vyrobené jen pro tento účel.

Vyjmenovávání všech těch nedostatků v reproduktorech by vás přimělo lámat si hlavu, jak to může fungovat a navíc, když porovnáváte dva DA převodníky se 100x lepší speifikací a změřeným chování a na zjevně nedokonalých reproduktorech dokážete jasně rozlišit mezi oběma DA převodníky. Všechny argumenty, že reproduktory mají nejvíce slyšitelné artefakty ze všech komponentů v signálové cestě, jsou pravdivé. To ale nemůže nechat nedostatky signálového řetezce zmizet. Artefakty vyvolané reproduktory mají odlišný charakter. Protože se jedná o celkem jednoduchá zařízení, počítačové modely dokáží docela přesně simulovat a předpovídat jejich chování. Velmi často je při zjednodušování komplexnějšího chování nutné generalizování a mnoho věcí je jen předpokládáno. U těchto odhadů dochází ke kumulaci chyb až do okamžiku, kdy převládnou a předpokládané výsledky se významně liší od skutečně změřených nebo zamýšlených.

Hlavní předností reprosoustavy Lyra je pevný hliníkový vyfrézovaný čelní panel, který má v sobě hornu se specifickou směrovostí a frekvenční odezvou, aby perfektně pasoval s direktivitou sousedících středobasových měničů. Geometrie čelního panelu zajišťuje správné časové zpoždění mezi výškovým a středobasovými měniči. Používáme zákázkový tlakový měnič s prstencovou membránou. Měnič má citlivost 118dB/watt a velmi nízkou rezonanci umožňující jeho efektivní použití ař pod 1500Hz. Tato kombinace měnič/horna dává možnost vysokých úrovní stejně jako velmi malého nežadoucího šumu. Magnesiová membrána středobasových měničů je schopná vyrovnat se rychlosti a čistotě výškového měniče za cenu velmi ošklivého break-up módu v pásmu vyšších středů. Takže nejvyšší pozornost byla věnována zajištění, že tato rezonance nikdy nenastane. Výhybka třetího řádu je proto na třetině této ošklivé rezonance.

Lyra má neobvykle vysokou citlivost 90dB a to umožňuje její použití se zesilovači nižšího výkonu nebo ve velmi velikých místnostech. Vzhledem k rozměrům reprosoustavy a její efektivitě je prezentace basů bohatá. Zvládá bezpečně poměrně velké přetížení. Filtry jsou zkonstruované z bezrezonančních fóliových cívek a prémiových polypropylénových kondenzátorů. Hliníková ozvučnice je vevnitř zatlumená proti interním vibracím a rezonancím. Provedení odpovídá rodině produktů Thrax. Hodnota našich reprosoustav Lyra spočívá ve vědomostech potřebných k jejich vytvoření a ne v použitýh materiálech. Je čas, kdy vzácné mareriály ztrácejí svůj mystický punc v oblasti audia. Všeobecnou domněnkou je, že diamanty a stříbro jsou dražší, takže musí být lepší. Hliník má poloviční odpor na jednotku hmotnosti cívky v porovnání se stříbrem nebo mědí.

Pokud mluvíme o rychlosti, to je ono.

Jak již bylo řečeno, hudba je zvuk a ticho mezi notami. Každý se snaží zlepšit zvuk a my zlepšujeme ticho.

Nebyl Thrax výrobcem elektroniky? Co ví o výrobě reprosoustav? Před 28 lety jsem zkonstruoval svoji vůbec první reprosoustavu. Tehdy to bylo s páskovým výškovým reproduktorem (Decca) a s Alnico basovým měničem. Není třeba říkat, že nezněla kdovíjak. Hlavním důvodem bylo ..... Byla navržená podle učebnice a bez přemýšlení. Dodržováním pravidel dostanete jen průměrné výsledky.

Během svých studií akustiky na Dánské Technické Univerzitě v Kodani mě náhoda seznámila s člověkem jménem Steen Deulund a tak jsem zjistil, že nevím nic. O několik knih později jsem znovu nabyl dostatek jistoty, abych mohl označit dobrou a špatnou konstrukci. Později jsem přišel na to, jak málo lidé vědí o dobrém návrhu reprosoustav a mohl jsem bezpečně identifikovat dobrou konstrukci. Posuňme se vpřed o 20 let k sofijské debatě o výškových reproduktorech používaných v high endových reprosoustavách a o tom, které zní lépe doprovázené předváděním a stohy marketingových bla bla. Až jeden starší gentleman ke mně přistoupil a řekl mi, "Měl byste slyšet co Plamen udělal". Nikdy jsem tomu nevěnoval mnoho pozornosti, protože Plamen dělal kina a studia, co mi jen paměť sahá. Ale potom zafungovala náhoda. Krátký poslech prototypu reprosoustav s kruhovou tlakovou membránou ve spojení s 2" krátkou (to je velmi krátká) hornou byl políčkem do tváře.

 

Tato zkušenost byla podpořena komplexní esejí na téma intermodulačních produktů výškových reproduktorů a subharmonické zkreslení působící jako kontaminant pozadí a redukující poměr signál šum reprosoustavy. Kromě obvyklých break-up módů zde byla exkurze do vyvolaných nelinearit, rezonancí dutin, magnetické modulace, difrakcí a dalších.

Jenže, puding lze ověřit jen jeho ochutnáním. Takže postavit reprosoustavy jako ukázku takové technologie vypadalo naprosto logicky.  Mějte se na pozoru!

Specifikace

  • Impedance: 4Ω
  • Maximální příkon: 250W
  • Rozměry: 210 x 385 x 520 mm (šxhxv)
  • Hmotnost: 35kg
  • Povrchová úprava: černý nebo stříbrný anodizovaný hliník
  • Citlivost: 90dB
  • Frekvenční pásmo: 34~20 000Hz

Galerie